Van profiel naar autoriteit, LinkedIn als groeimotor

Elza Berends


Kies en wordt gekozen

Zorg dat je glashelder hebt wie je ideale klant is en wie jij het allerbeste van dienst bent. Wees helder over welke uitdagingen jij aanpakt en wat je concreet oplevert. Dit is vaak je missie of ‘why’. Zo lever je als accountant rust door een kloppende boekhouding. To do: schrijf in één zin eens op welke uitdagingen je voor wie oplost.

Kies ook een originele invalshoek in onderwerp of communicatiestijl. Dit maakt je geloofwaardiger en zichtbaar. Veelgemaakte fout is ‘te salesy’ overkomen. Het doel is kennisdelen, geen verkoop.

Je LinkedIn-profiel is geen cv. Het is je digitale reputatie.

Maak je profiel compleet en stel het klantgericht op. Hierin zijn je achtergrondfoto, profielfoto, je kopregel en Info-tekst het belangrijkst. Val op, vertel een verhaal en laat zien waarom je droomklant het beste bij jou moet aankloppen. Zorg ook voor sociale bewijskracht door aanbevelingen te geven en te vragen. Het heeft tenslotte meer impact als een ander jouw kwaliteiten beschrijft dan dat je het over jezelf doet. Met een compleet ingevuld profiel ben je beter vindbaar en zo kom je vaker in beeld als je droomklant aan het googlen is.

Je LinkedIn-profiel is je persoonlijke website. Het is de online plek waarbij je de beste versie van jezelf laat zien.

Posten op LinkedIn: gedaan is beter dan perfect

Autoriteit ontstaat door consistente waarde leveren. Reageer eens in de LinkedIn tijdlijn met een commentaar te reageren op anderen. Zo kom je vaker in contact, val je op én leer je elkaar beter kennen. Bij samenwerkingen met opdrachtgevers ervaar ik dagelijks de kracht van comments. Je speelt je in de kijker, je toont je expertise en je merkt dat LinkedIn feed aansprekender wordt.

Wat nóg beter is, is regelmatig een bijdrage plaatsen. Voor jou: 3 LinkedIn contentideeën die je direct kan toepassen:

    • Heb je een bedrijf waar bijzondere dingen gebeuren? Toon een kijkje in de keuken.
    • Werkt er bij je bedrijf talentvol personeel dat het verschil maakt? Zet iemand eens in het zonnetje. Toon je waardering.
    • Wat zijn veelgemaakte fouten in jouw branche? Benoem ze in heldere taal. En geef aan wat jij anders doet, schrijf in het voordeel van je klant en durf te verrassen.

Kies vaste thema’s zodat mensen goed snappen waarom ze bij jou moeten zijn. Je doelgroep volgt je immers met een reden. Pro tip: durf ook eens content te delen waarvan je weet dat niet iedereen het met je eens zal zijn. Zo trek je vanzelf mensen aan die écht in je geloven.

Je kan elke dag posten op LinkedIn maar dat is geen must. Kies de contentvorm die je aanspreekt of probeer het gewoon uit. Vaak is dat een bijdrage met tekst en een foto. Prima, maar laat zelf -of samen met een collega- je creativiteit zien met een fris ontworpen document of korte video.

Je bent toch anders dan je concurrent? Laat dat zien.

Netwerken en community

LinkedIn is het netwerkevenement en 24/7 open. Het is met 12 miljoen Nederlandse gebruikers dé plek waar jouw zakelijke klant zit. Breng ze in kaart en kom in contact. Netwerken kan je heel effectief doen met content en door te connecten met zakelijke contacten. Maak er een gewoonte van om dagelijks of wekelijks je nieuwe contacten een connectieverzoek te sturen. Is deze geaccepteerd? Stuur dan een attent welkomstbericht, dit kan overigens ook met een kort audio/videobericht.

Wat ik vaak zie: de ideale klant zit al in grote getallen in je netwerk alleen ben je er nauwelijks bewust van. Jaren geleden heb je misschien iemand op een beurs de hand geschud, daarna gelinked en is het stil gebleven. Vaak begin ik dan door te onderzoeken hoe kwalitatief sterk je netwerk is. Zo ontdek je meer en kan je waardevolle contacten nieuw leven inblazen. Wie weet leidt het tot een succesvolle samenwerking!

Als je een autoriteit wilt worden dan kan je ook contact leggen met mensen die dat al zijn. Reageer op hun posts, connect of stuur eens een privébericht. Zo kom je in beeld bij hun netwerk en lift je  mee op hun grote zichtbaarheid en betrouwbaarheid. Volg dus collega’s uit het vak die het al goed doen en kijk wat je hiervan kunt leren.

Wanneer je een autoriteit bent?

Goede vraag! Het is immers geen officieel diploma. In mijn ogen ben je een autoriteit als je de erkenning en interactie krijgt die je verdient. Als mensen je gaan aanbevelen bijvoorbeeld. Of als je via LinkedIn privéberichten krijgt en relevante reacties ontvangt op je bijdragen.

Door zelf of enkele collega’s te ondersteunen en te stimuleren op LinkedIn actief te zijn maak je impact en versterk je je autoriteit. Ga aan de slag met je strategie en toon leiderschap.

Wil je vaker je ideale klant aantrekken? Zorg dan dat je de autoriteit wordt waar je ideale klant niet omheen kan.



bron

Lees ook deze artikelen

Ads - Before Footer