De politiek heeft geen belofte meer

Elza Berends


Alarmerende cijfers. En tóch lijken de meeste partijen gewoon op de oude voet verder te gaan. Alsof er niets aan de hand is. Ze lijken er geen enkel probleem mee te hebben dat mensen zich niet meer gehoord en vertegenwoordigt voelen door de politiek. Heeft de politiek ons dan opgegeven? Denken ze dat ze het zonder de kiezers kunnen?

I have a dream

Het systeem is vastgelopen in bureaucratie, ego’s en partijpolitiek, zo lijkt het. De belangen van mensen verdwijnen achter schermen vol achterkamertjes en mediashows. Wie krijgt gelijk? Wie mag aanschuiven bij de populaire talkshows? Wie houdt de macht vast? Alsof het daarover zou moeten gaan.
De politiek lijkt te zijn vergeten dat ze er voor de mensen zijn. Dat ze iets voor ons moeten betekenen en niet alleen voor zichzelf. De politiek heeft geen belofte meer. Geen verhaal dat mensen raakt, beweegt of hoop geeft.

En dat is precies waar het om draait. Om wat je betekent voor mensen. Om wat je belooft. Martin Luther King raakte met zijn speech I have a dream het universele verlangen naar vrijheid, gelijkheid en menselijke waardigheid. Hij sprak niet alleen tot het hoofd, maar tot diep in het hart van elke Amerikaan, ongeacht kleur of afkomst.

Wat politieke partijen beloven

De VVD zegt: ‘Sterk Nederland. Voor onze veiligheid.’ Maar waar is de vrijheid gebleven? De ruimte om zelf te ondernemen, je eigen keuzes te maken, vrij van overheidsbemoeienis? Wat ooit liberale trots was, is nu verworden tot een partij van regels, controle en beheersing. Waar is het liberale manifest? De ziel van de VVD is volledig zoek. Of de nieuwe combinatie van PvdA en GroenLinks die niets beters weet te zeggen dan: ‘we gaan samen vooruit’. Tja, van deze nieuwe progressieve combinatie mag je toch veel meer verwachten om grote groepen kiezers aan te spreken.
Eigenlijk herhalen de partijen wat ze al jarenlang zeggen. En waarvan dames en heren politici zouden moeten weten dat het niet resoneert. In die zin heeft Geert Wilders het beter begrepen. Hij heeft als geen ander begrepen dat je mensen iets moet beloven door een emotionele belofte te brengen. Daarin is hij heel effectief.

Vind je belofte terug

Sterke merken hebben een relevante en onderscheidende belofte. We kennen ze allemaal van Dove tot Nike tot Hema. Een sterke belofte werkt als een wenkend perspectief. Als iets waar je bij wilt horen. Waar je onderdeel van wilt zijn. Natuurlijk is het niet zo dat Real Beauty van Dove zegt dat als je Dove gebruikt je dan mooier wordt gevonden. Maar het merk draagt bij aan het gevoel van zelfvertrouwen over je eigen lichaam. Zoals Nike ons stimuleert om te sporten. Een sterke belofte moet je inspireren en in beweging brengen. En dat is precies wat de huidige politieke partijen ontberen.

Daarom doen wij hier graag een oproep aan alle partijen: vind je belofte terug.
Durf te kiezen waar je voor staat. Niet in abstracte beleidsstaal, maar in woorden die iets betekenen voor mensen. En waar je je mee kunt verbinden. Alleen dan ontstaat er weer ruimte voor vertrouwen.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 07, 2025.



bron

Lees ook deze artikelen

Ads - Before Footer