Druk, druk, druk – Marketingfacts

Elza Berends


Marloes en Jeroen: druk, druk, druk… met alles behalve jou

Marloes, de marketingmanager, vliegt van back-to-back meetings naar overleg met sales. Ze bewaakt het merk, houdt het team draaiende en probeert iedereen blij te maken. En toch voelt het soms alsof je haar alleen nog maar ziet in vluchtige, gehaaste momenten. “Ik kom er straks op terug” is haar nieuwe mantra.

Jeroen, de strateeg, leeft in een wereld van grote lijnen, cijfers en hoge prioriteit. Zijn inbox staat nooit stil. Even schakelen met het management? Altijd. Tijd voor een praatje over jouw last-minute probleem? Euh… nee, dat is niet urgent genoeg.

Beiden doen het goed. Of beter gezegd, ze doen wat ze denken dat goed is. Maar wat jij voelt? Alleen. Alsof je op een eiland werkt, terwijl iedereen op de boot zit.

Je vraagt niet meer om tijd. Je vraagt niet meer om hulp.

Want wie wil er nu zwak lijken? Je ziet het toch? Iedereen is druk, druk, druk. En jij? Je zwijgt. Je doet je werk. Je denkt: ‘Ik red het wel zelf.’

Maar ondertussen knaagt die afstand.

Verbinding is geen meeting in je agenda

Een ‘check-in moment’ klinkt mooi, maar werkt niet als het ook een agendapunt wordt. Verbinding ontstaat in de kleine dingen. Een blik, een vraag, even echt aandacht. Niet iets wat je afraffelt met een “Zet het op de mail.”

Wetenschap bevestigt wat jij voelt

Slechts 15 % van medewerkers is echt betrokken bij hun werk (Gallup). De rest? Ze hobbelen mee, maar zitten met hun hoofd elders. En teams met een hoog gevoel van verbondenheid? Die presteren tot 43 % beter. Niet gek toch?

Mini-case: bureau Brandzin

Bij Brandzin waren Tamara en Jeroen ook altijd druk. Toen Bram, de developer, halverwege een campagne riep dat hij zich genegeerd voelde, was er geen ruimte om dat te bespreken. Resultaat? Vertraging, frustratie en twee vertrekkende collega’s.

Had Tamara gezegd: “Hé Bram, hoe gaat het echt?” misschien was alles anders gelopen.

Wat kan jij doen als leider?

  1. Meet het gevoel van verbondenheid. Voeg het toe aan je kwartaalrapport.
  2. Leer echt luisteren. Vraag niet alleen wat mensen doen, maar hoe ze zich voelen.
  3. Plan mini-check-ins. Tien minuten, geen agenda, gewoon mens tot mens.
  4. Maak psychologische veiligheid meetbaar. En zorg dat iedereen zich veilig voelt om te spreken.

Ja, het is druk. Maar verbinding verdwijnt niet door drukte.

Mensen blijven niet voor hun functie, maar voor het gevoel dat ze ertoe doen. Ook als het stormt, wil je gezien worden.



bron

Lees ook deze artikelen

Ads - Before Footer