Marketing hoort in het hart van de organisatie

Elza Berends


Wat gaf voor jou de doorslag om je aan te sluiten bij het bestuur van NIMA Regio West?
‘De afgelopen jaren heb ik me met veel plezier ingezet als bestuurslid voor de community Financial Services. Toen we met dat bestuur besloten te stoppen omdat we zagen dat onze leden al voldoende bediend werden door andere communities, wilde ik mijn energie graag blijven inzetten binnen NIMA. Juist dat bijdragen aan de ontwikkeling van ons vak en het verbinden van professionals geeft mij veel voldoening. Toen ik hoorde dat er een vacature was bij Regio West, heb ik een leuk en inspirerend gesprek gehad met Marion en Erik. Dat bevestigde mijn gevoel dat dit een mooie volgende stap was en zij vonden mij de meest passende kandidate. Zo ben ik uiteindelijk met veel enthousiasme toegetreden tot het bestuur.’

Wat maakt Regio West volgens jou een interessante en unieke regio voor marketeers?
‘Regio West is een grote, dynamische community met een grote verscheidenheid aan leden en bijbehorende bedrijven. Die diversiteit zorgt voor een mooie mix aan ervaringen, uitdagingen en kansen. Dat maakt het voor marketeers een inspirerende community om te sparren, nieuwe ideeën op te doen en samenwerkingen aan te gaan.’

Je hebt ruime ervaring in leiderschap binnen marketing en communicatie. Hoe zie jij de rol van marketing veranderen binnen organisaties?
‘Marketing hoort wat mij betreft in het hart van de organisatie. Uiteindelijk draait het erom dat de doelgroep – of dat nu consumenten of bedrijven zijn – bewust kiest voor jouw organisatie en oplossingen. En die keuze wordt vaak gemaakt met het hart. Daarom verschuift de rol van de marketeer steeds meer naar die van verbinder: iemand die de organisatie en de buitenwereld met elkaar in contact brengt en de aansluiting borgt.

De ideale marketeer werkt daarbij vanuit vier kerncompetenties: nieuwsgierigheid, creativiteit, daadkracht en storytelling. Data en technologie zijn onmisbaar om onderbouwde keuzes te maken en impact te vergroten, maar uiteindelijk gaat het ook om het menselijke en ethische perspectief. Juist die balans maakt marketing relevant en toekomstbestendig.’

Welke ontwikkelingen binnen het vakgebied volg jij met bijzondere interesse – en waarom?
‘Ik volg met heel veel interesse de ontwikkelingen rond data-gedreven marketing en AI. Niet vanwege de technologie op zich, maar vanwege de vraag hoe we deze op een verantwoorde manier kunnen inzetten om klanten écht beter te bedienen. Daarbij zie ik ook kansen om verspilling in processen te verminderen, zodat er meer tijd en aandacht overblijft voor de klant. En het is ook leuk om ermee te experimenteren (zoals agents of een GTP bouwen).

Ook volg ik met veel interesse de beweging richting duurzaamheid en maatschappelijke relevantie. Merken die oprecht bijdragen aan een betere wereld, winnen het vertrouwen en de loyaliteit van hun doelgroep. Zelf ben ik bijvoorbeeld bezig met het assessment voor B Corp-certificering. Dat gaat veel verder dan duurzaamheid alleen en is méér dan een marketinginstrument: het raakt de hele manier van ondernemen.’

Wat hoop je met jouw bijdrage binnen NIMA Regio West in gang te zetten of te versterken?
‘Het NIMA staat voor mij voor verbinden en kennis delen. Ik wil dan ook daaraan bijdragen zodat we met Regio West verder bouwen aan een open, lerend netwerk waarin marketeers elkaar inspireren, uitdagen en versterken. Dat doen we door het organiseren van events waar praktijk en theorie samenkomen, maar ook door ruimte te maken voor persoonlijke ontwikkeling en reflectie. Uiteindelijk wil ik meebouwen aan een community die marketeers slimmer maakt en energie geeft.’

Welke marketingtrend, hype of buzzword mag wat jou betreft direct de prullenbak in – en wat zetten we er dan voor in de plaats?
‘Ik geloof in lange termijn en duurzame merkenbouw. De term growth hacking past daar niet zo bij, het lijkt soms te veel een doel op zich te zijn geworden. Het suggereert dat er een quick fix bestaat voor duurzame groei, terwijl echte groei vraagt om visie, consistentie en klantgerichtheid. In plaats daarvan zet ik liever in op duurzame waardecreatie; een integrale aanpak waarbij klanten, medewerkers, de maatschappij én aandeelhouders profiteren.’

Tot slot: wat inspireert jou buiten je werk als marketingprofessional?
‘Mijn inspiratie haal ik uit veel verschillende dingen: de natuur, reizen en boeken. Vooral verhalen en perspectieven uit andere culturen geven me energie en een bredere kijk op vraagstukken. En bovenal de mensen om me heen – en in het bijzonder mijn twee kinderen. Hun manier van omgaan met digitale media en de blik waarmee zij daarnaar kijken, staat soms in schril contrast met de klassieke manier waarop we als marketeers gewend zijn te werken. Dat houdt me scherp en helpt me om met een frisse blik naar ons mooie vak te kijken.’

Esther_bestuur-oost

Esther Oostrom



bron

Lees ook deze artikelen

Ads - Before Footer