Sinds de beursgang van Reddit in 2024 trekt het platform meer aandacht van de media-industrie en stijgt de groei van advertentie-inkomsten. Reddit positioneert zich als ‘alternatief voor sociale media’. De conversatiegerichte en tekstgebaseerde stijl van interactie brengt gelijkgestemden samen, terwijl het sterk gerichte zoekgedrag van gebruikers ervoor zorgt dat merken op een organische manier ontdekt worden. AI-gestuurde advertentietargeting en contentlicentieovereenkomsten dragen verder bij aan de opwaartse trend. Celeste Huang, Media Insights Analyst bij Warc Media en auteur van het rapport: ‘Het advertentiebedrijf van Reddit is momenteel relatief klein, maar de indrukwekkende groei in advertentie-uitgaven, het toenemende bereik – dat nu groter is dan dat van X – en de investeringen in AI trekken de aandacht van een bredere groep adverteerders.’
Opmerkelijke groei Reddit
Alex Brownsell, Head of Content bij Warc Media, voegt toe: ‘Dit nieuwste Platform Insights-rapport biedt onderbouwde inzichten in de uitdagingen en kansen die Reddit adverteerders biedt, en onderzoekt de laatste trends op het gebied van investeringen, consumptie en prestaties.’
Volgens prognoses van WARC Media laat Reddit een opmerkelijke groei zien, met wereldwijde advertentie-inkomsten die naar verwachting $1,8 miljard zullen bedragen in 2025 (+49,6%) en zullen groeien naar $2,5 miljard in 2026 (+39,0%). Brownsell: ‘Door met succes de typische uitdagingen te omzeilen die kleinere sociale platforms tegenkomen, is 60% van de totale inkomsten afkomstig uit mid- en lower-funneladvertenties, terwijl top-funnel merkadvertenties in het snelste tempo in meer dan drie jaar groeien, aldus de resultaten over Q4 2024.’ De jaarlijkse advertentie-inkomsten van Reddit in 2024 zijn echter met 1,2 miljard dollar slechts goed voor 0,4% van de totale uitgaven aan sociale advertenties. Brownsell: ‘Hoewel Reddit zichzelf positioneert als “bewust anders” dan sociale media, concurreert Reddit momenteel toch vooral om advertentiebudgetten binnen diezelfde markt.’
Reddit nadert Snap
Om adverteerders aan te trekken, heeft het bedrijf strategisch ingezet op AI binnen alle bedrijfsonderdelen, van AI-ondersteunde moderatie en vertaling van content, tot licentieovereenkomsten voor AI-content. De AI-zoekfunctie Reddit Answers won snel aan populariteit, met één miljoen wekelijkse gebruikers in Q1 2025.
Het wereldwijde advertentiebereik van Reddit is 606 miljoen gebruikers (bijna 1 op de 14 mensen) en nadert daarmee concurrent Snap. Reddit rapporteerde een stijging van 31% op jaarbasis in dagelijks actieve unieke gebruikers (DAU’s), tot 108,1 miljoen in Q1 2025. Daarmee overtreft Reddit het bereik van X (586 miljoen) en nadert het Snapchat (709 miljoen). Disclaimer: De verdubbeling van het advertentiebereik sinds oktober lijkt deels verklaarbaar door een wijziging in de rapportagemethode.
Reddit-gebruikers niet op Facebook en Pinterest, maar wel op YouTube
De gebruikersbasis bestaat voornamelijk uit mannen (59,8%), maar heeft een diverse leeftijdsverdeling. In de VS is 41% van de gebruikers tussen de 18 en 34 jaar oud, terwijl gebruikers van 45 jaar en ouder een derde (34%) van het totaal uitmaken. Naast het alternatief voor social media wil Reddit ook het alternatief zijn voor AI-zoekantwoorden. Volgens CEO Steven Huffman stond Reddit in 2024 in de top-20 van zoektermen op Google en op nummer 6 in de afgelopen 90 dagen. Gebruikers komen vaak via Google met een vraag in de hoop een antwoord op Reddit te vinden. Volgens Reddit zijn de belangrijkste markten op basis van wekelijkse views de VS, het VK, Canada, Duitsland en Australië. Voor merken die nieuwe doelgroepen willen bereiken: 30% van de Reddit-gebruikers is niet actief op Facebook, terwijl 63% niet op Pinterest zit. Uit gegevens van GWI blijkt echter dat maar liefst 81,8% van de wereldwijde Reddit-gebruikers actief is op YouTube. Reddit meldt dat 43% van de aanbevelingsgesprekken op het platform gaan over het zoeken naar nieuwe producten of alternatieven.
Productonderzoek
Volgens Reddit is één op de vier (25%) Reddit-berichten gerelateerd aan aanbevelingen, waarbij vertrouwde gebruikers nieuwe producten ontdekken en aankoopbeslissingen beïnvloeden. 42% van de gebruikers noemt de mogelijkheid om vragen te stellen in vertrouwde gemeenschappen als een van hun drie belangrijkste prioriteiten bij productonderzoek. 76% van de gebruikers vindt dat berichten op Reddit ‘eerlijker en oprechter’ zijn dan op andere platforms. Brownsell: ‘Toch leidt bijna één op de vier aanbevelingsberichten tot een “heroverweging”, wat betekent dat de oorspronkelijke gebruiker overweegt om voor een ander merk te kiezen.’
Merken op Reddit
Brownsell vervolgt: ‘Onderzoek toont aan dat authentieke merkdeelname op Reddit tastbare resultaten oplevert: één organisch merkbericht per week verhoogt het aantal positieve gebruikersvermeldingen met 3,5%, terwijl drie zinvolle reacties onder gebruikersberichten het aantal positieve merkvermeldingen met 2,2% kunnen verhogen. Omdat consumenten op zoek zijn naar wederkerige relaties met merken op het platform, kunnen adverteerders gebruikmaken van gespreksgerichte formats zoals AMA-advertenties en Reddit Pro Trends om organische strategieën op te bouwen die klantbehoud en tevredenheid versterken. De AI-investeringen van Reddit verbeteren de targeting en lower-funnelmogelijkheden, waarbij adverteerders zowel dynamische productadvertenties als standaard conversiecampagnes inzetten om in Q1 2025 een 2x hogere return on ad spend (ROAS) te behalen. Uit de nieuwste MMM-meta-analyse blijkt dat adverteren op Reddit aanzienlijke voordelen oplevert binnen volledige mediaplannen. Reddit behoort tot de twee meest efficiënte betaalde sociale platforms, waarbij 11% van de impact voortkomt uit versterking van andere kanalen.’