Van boodschap naar impact, de marketingstrategie achter “nee betekent nee”

Elza Berends


Wie merken adviseert, moet ook nadenken over zijn eigen personal branding. Ik heb dan ook regels voor mezelf op social media. Zoals: geen negatieve posts, niet oordelen over andermans campagnes als je de achtergrond niet kent. Maar voor het geval-Walibi ging ik toch even off-brand. Dat had minder te maken met de verschrikkelijke moord op Lisa, die tegelijk in het nieuws kwam. En meer met mijn eigen stijgende ergernis aan hoe ook keurige LinkedIngebruikers (verbaal) geweld tegen vrouwelijke professionals en politici wel prima lijken te vinden.

Gedragsverandering is essentieel

Dat typte ik van me af in een postje over vrouwenhaat, femicide en terloops seksisme dat veel weerklank vond. Maar kritiek geven is relatief makkelijk. Tijd dus om ook bij te dragen aan een oplossing. Want grensoverschrijdend gedrag los je niet op met bewustwording alleen. Er is óók concrete gedragsverandering nodig, bij (potentiële) daders en hun omgeving. En gedrag veranderen met creativiteit is nu net waar ik me dagelijks voor inzet.

De strijd tegen de sjoemelfactor

De term grensoverschrijdend gedrag is veelzeggend. Mensen weten dat er een heldere grens is, maar dóen toch iets anders. Gedragswetenschappers spreken in zo’n geval wel van de sjoemelfactor. Het brein slaat niet alleen op wat de norm is in de samenleving. Maar ook in hoeverre je die norm straffeloos kan overschrijden. Bij bijvoorbeeld zwerfvuil of te hard rijden zit daar de uitdaging. Mensen wéten wel wat de regel is. Maar ook dat ze ermee wegkomen als ze die flink oprekken.

Simpelweg geen uitzonderingen

In zo’n geval werkt het niet om de norm te herhalen in een campagne: die is bekend. Het is de sjoemelfactor die aangepakt moet worden. Hoe? Door aan te geven dat de norm altijd en overal, zonder uitzonderingen geldt. Vanuit dat inzicht kwamen we tot een simpel campagne-idee. Als iemand een vork vraagt, geef je geen lepel. En praat iemand over een rugzak, dan ga je er niet vanuit dat diegene misschien tóch een regenjas bedoelt. Dus waarom zou je als een vrouw ‘nee’ zegt wel ruimte zien om te sjoemelen? Daarbij richt de campagne zich niet alleen op potentiële daders. Juist ook de omgeving kan ernaar verwijzen: ‘hee gast, auto betekent auto en nee betekent nee he!’

Snel resultaat

Het campagne-idee was snel uitgewerkt: ‘Nee betekent nee. Zo moeilijk is het niet.’ En dankzij de onbezoldigde inzet van MediaReverse en Altermedia waren de eerste uitingen binnen een week geplaatst. Vanaf 11 september 2025 zijn de uitingen door heel Nederland te zien via het Altermedia netwerk. Zodat mensen in café of restaurant in gesprek kunnen gaan over consent. En de boodschap vooral ook meenemen als ze daarna de straat op gaan. Ook De Speld en Partners haakten aan met een briljante satirische post (die ik bij het schrijven nog niet kan onthullen).

Van boodschap naar impact, de marketingstrategie achter “nee betekent nee”



bron

Lees ook deze artikelen

Ads - Before Footer